Hey, vilniečiai ir ne tik! Jei nuolat galvoje kirba klausimai „Kas vyksta Vilniuje?“ ar „Kokie Renginiai Vilniuje šiandiena, o gal rytoj?“, tuomet esate būtent ten, kur reikia – šioje svetainėje rasite išsamią informaciją apie Vilniuje ir Vilniaus rajone artimiausiu metu įvyksiančius renginius.   



Šarūnas Nakas | Trys seansai

Apie

Renginys įvykęs

Projektas pristato Nacionalinės premijos laureato Šarūno Nako tris muzikos seansus, sukurtus 2015-2018 metais. Tai originalaus žanro veikalai, apjungiantys muziką, performansą, radiofoniją, virtuozinį instrumentalizmą ir sferinę elektroakustiką. Autorius renkasi nestandartinius sprendimus, siekdamas perteikti rafinuotą filosofinį turinį ir platų kultūrinį kontekstą, pasitelkdamas nuorodas į socialinius mitus, muzikos idėjų istoriją, kinematografo ir literatūros transgresijas, apmąstydamas koncertinius ritualus ir naująsias klausymosi praktikas.

1 SEANSAS. ŠARŪNAS NAKAS. KOSMINĖS VIBRACIJOS, Rugsėjo 10 d., 19 val.

Seansas fortepijonui, elektrinei gitarai, sintezatoriui, kontrabosiniam klarnetui, perkusijai ir elektronikai (2018). Dedikuota Petrui Geniušui.

Dalyviai:
Petras Geniušas (klavišiniai);
Juozas Milašius (elektrinė gitara);
Giedrius Nakas (sintezatorius);
Liudas Mockūnas (kontrabosinis klarnetas);
Arkadijus Gotesmanas (mušamieji);
Alla Zagaykevych (elektronika);
Šarūnas Nakas (elektronika);

Seansas yra pagarbos ženklas žymiam lietuvių kompozitoriui ir pianistui, kosminės muzikos kūrėjui Vytautui Bacevičiui (1905-1970), trisdešimt paskutiniųjų gyvenimo metų praleidusiam Niujorke, darusiam tarptautinę virtuozo karjerą ir per tą laiką sukūrusiam keliolika kompozicijų orkestrui, iš kurių nė viena nebuvo atlikta jam gyvam esant. 1969 metų pabaigos laiške seseriai Gražynai, parašytame nelikus gyventi nė keturių mėnesių, Bacevičius pasakojo: „Dabar Jums pateikiu savo ciklo „Devyni kosminiai simfoniniai kūriniai” pavadinimus: Cycle Cosmique “Sahasrara Chakra” (d’après Claude Bragdon): 1) Graphique op. 68 (en regarde de construction d’Universe), […] 7) Vibrations Cosmiques op. 82 […]. Kūrinyje Vibrations Cosmiques simfoninis orkestras bus jungiamas su elektroniniu aparatu. […] astralinėje sferoje, įvairuojančioms vibracijoms padedant, galima keliauti laike (per įvairias kultūros epochas, matant, kaip viskas vyko etc. etc.), nes vibracijos ir per milijardus metų nedingsta.” Bacevičius parašė tik vieną iš devynių simfonijų – Graphique (1964). Ciklo užmojis buvo pernelyg utopinis, tačiau liko megalomaninė kosminių vibracijų idėja, kilusi iš praeito šimtmečio pradžios teosofinio romantizmo, subrendusi jau Šaltojo karo metais – sensacingų fizikos atradimų, kosmoso užkariavimo ir atominio karo grėsmės laikais. Praėjus pusei amžiaus, norisi sugrįžti prie lietuvių modernizmo klasiko idėjos kaip inspiracijos kitokiam požiūriui, gal kiek artimesniam dabarties kontekstams. Ko gero, nebereikia ir bacevičiškos mistinio pranašo laikysenos, – pakanka konstatuojančio žvilgsnio perspektyvos, – teigia seanso autorius. Prieš seanso pradžią atliekamas tekstinis performansas APIE BACEVIČIŲ.

2 SEANSAS. ŠARŪNAS NAKAS. MISTINIS LANGAS, Rugsėjo 16 d., 19 val.

Seansas fortepijonui ir transliacijos objektams (2015). Hommage à Nicolas l'illuminé. Dedikuota Daumantui Kirilauskui.

Dalyviai:
Daumantas Kirilauskas (fortepijonas);
Alla Zagaykevych (termenvoksas);
Šarūnas Nakas (elektronika);

Seanso sumanymas susijęs su realia istorija, kai 20 amžiaus viduryje iš vieno kompozitoriaus, amžininku pagarbiai vadinto „Nušvitusiuoju Nikolia” (Nicolas l‘illuminé), miške šalia Paryžiaus buvo pagrobtas portfelis su visą gyvenimą rašyto monumentalaus transcendentinio veikalo partitūra, po ko autorius dvasiškai palūžo ir daugiau nebekūrė. Tas nelaimėlis – tai Nicolas Oboukhov (1892-1954), absoliučiausias muzikos mistikas, Ravelio skelbtas genijumi, 1918-aisiais pabėgęs iš Peterburgo į Paryžių, sukūręs „Absoliučiąją harmoniją“, konstravęs elektroninius instrumentus – Eterį, Kristalą ir Skambantį Kryžių, tęsęs skriabinistų idėjas ir atskleidinėjęs subtiliausias vibracijas. Minėtosios dramatiškos ir net kriminalinės įvykio miške aplinkybės neužgožė esminės seanso intencijos – kelionės į Nušvitimą. Svarbesnė akistata su tuštuma, nieko nevykimu, išlaisvėjimu ir sąmonės giedruma. Seanso metu taip pat atliekamos šios kompozicijos: KETMANAS (hommage à Czesław Miłosz, 2012) ir UGNIES IKONA (in memoriam Algirdas Doveika, 2008). Prieš seanso pradžią atliekamas tekstinis performansas APIE BĖGANČIUS IR KRENTANČIUS.